lillesand_2009

Välkommen till

Nynäshamns Folkdansgille

RAPPORT FRÅN VÄNORTSBESÖKET I LILLESAND 2009-06-24—2009-06-28

Onsdagen efter midsommar var det dags. Kl 07,00 åkte vi buss till vår vänort Lillesand i Norge dit vi kom sent på kvällen. Inkvarterades i skolsalar och en del på lägenhetshotell. Där var också våra vänner från vänorten Karlundborg i Danmark. Tyvärr kunde inte vännerna från Kimito i Finland komma. Efter kramar, kvällsmat och välkomsttal kom dansen igång.

På torsdagen besökte vi en gammal järngruva, vidare till Nes Järnverk, båda är museum. Vid Nes järnverk åt vi medhavd lunch (Nistepakka) smörgåspaket som vi gjort iordning på skolan. Vi sjöng allsång och spelmännen spelade, en del av deltagarna passade på att bada.

Middag serverades på skolan. På kvällen hade varje land en timmes program där vi lärde ut danser, därefter så fortsatte vi dansa till tidiga morgontimman.

Efter frukosten på fredagen gick vi ner till hamnen, för avresa med båten M/S Maarten till Kristiansand. Vi gick inomskärs för det blåste 10 meter/sekund. Där mötte bussarna upp och vi kördes till Kanonmuseet. Det var tyskarna som byggde upp ett försvarsbatteri med 4 kanoner kaliber 38 cm och en räckvidd av 55000 m så de kunde bevaka hela Skagerack. Kanonerna var av samma typ som fanns ombord på slagskeppen ”Bismarck” och ”Tirpitz”. Sen tillbaka till skolan med kvällsmat och dans till tidiga morgontimman.

På lördagen tågade vi tillsammans med musikkår och blomsterbarnetåget ner till centrum där alla vänorterna hade uppvisningar och lunch på Rådhuskantina, vi bjöds på kaffe och Lillesands speciella ”Linseboller”. Varje vänort fick en mycket fin bok av ordföranden i Lillesands kommun, Arne Thomassen. Han hälsade också till de styrande i våra hemorts- kommuner. Därefter var det fritt att gå runt i Lillesand. På kvällen bjöds vi på festmiddag på skolan sedan dans. Varje land hade egen programpunkt. Nynäshamn tog fasta på att alla 4 länder vunnit Eurovisionsschlagern någon gång och till dessa originalmelodier dansade vi gillesdanser. Senare på kvällen när det blev lite mörkare dansade Lillesandslaget ”Fackeldansen” ute på gården med riktiga facklor, det var stämningsfullt och fint. Även denna natt dansades det och på söndagsmorgonen efter tidig frukost, kramkalas och ”Vem kan segla förutan vind” var det dags för hemresa.

Det var Lillesand som tog initiativet till dessa vänortsbesök 1985, så nu är vi inne på 4:de varvet. Om två år är det Nynäshamns folkdansgille som står som värd. De andra vänortslagen har det något lättare med att få tillgång till skolsalar och matsalar men vi ska försöka att få ett bra boende och en bra samlingslokal med kommunens hjälp.